mozambique

Kære SlyngeSkolen

Jeg er ved at (forsøge at) starte et mødreprojekt op i Mozambique. Og i den forbindelse er jeg ved at samle info. So here goes: I stort set hele Afrika har man tradition for at bære sine børn på ryggen. I Vestafrika binder man oftest over barmen (eller, man binder ikke men snor stoffet rundt om sig selv) og i Sydøst binder man dem skråt – lidt som en Ringslynge. Ved du om der er en særlig grund til at disse teknikker ikke er særlig udbredte i DK og andre vestlige lande hvor vikler og slynger vinder indpas? Vejleder man imod disse teknikker (jeg ved eks. vis at man råder til først at bære barn på ryggen efter 4. mdr)? Og i så fald hvorfor?

Mvh og god weekend Jennifer

Kære Jennifer

Grunden til at vi i vesten ikke anbefaler rygbæring fra nyfødt, er at moren så ikke kan have øjenkontakt med sit barn. Børn lærer verden at kende gennem vores ansigter, altså de aflæser vores reaktion på nye ting og det er så den de efteraber.
Personligt mener jeg, at man sagtens kan bære sit spædbarn på ryggen, men opfordrer generelt til at man hovedsageligt gør det, når barnet sover. Der har det jo ikke behov for øjenkontakt.
Den måde de binder på i Afrika, altså den på billedet, er ikke super hensigtsmæssigt her i den vestlige verden. Jeg har selv prøvet at bære sådan, men det er faktisk ret hårdt. Og det er selvfølgelig bare en vanesag, for jeg kunne sagtens træne mine muskler op til det. Mange steder i Afrika bærer selv ret små piger sine søskende (er det korrekt?). Den måde vi i vesten bærer på ryggen på, er at barnet sidder højt, faktisk så højt at bærerens baghoved kan berøre babys pande, hvis nakken lægges let tilbage.

foto

Den vestlige måde, tror jeg ikke er særligt god i Afrika, hvor de skal kunne arbejde i marken, feje gulv osv. Jeg synes at have set i fjernsynet at kvinderne tit er meget foroverbøjede. Der er den måde de bærer på meget bedre.
For havde de båret på den vestlige måde, så falder baby nærmest ned i nakken på en hvis man bukker sig forover. På den afrikanske måde ligger barnet på ryggen af moderen.

Den afrikanske rygmetode giver også total bevægelsesfrihed for armene, det gør den vestlige ikke i samme grad.

Mht skråbæring, så er det også noget man gør i vesten. Om det er på samme måde som i Afrika er jeg ikke klar over.

Sig endelig til hvis alle mine forestillinger om Afrika er fuldstændig oldnordiske, for jeg vil gerne blive klogere:-)

Kærlig hilsen

Sanne