3 måneder før termin købte jeg min fastvikle – der var ingen tvivl, fordelene ved at være slyngebarn var så store, at en fagnørd som mig, måtte prøve det på egen krop. ”Must have No. 1: vikle!”

Mit navn er Karin Kløjgaard Trolle og ud over at være mor til Christian på 1 år, er jeg ergoterapeut. Jeg rådgiver forældre til raske børn i, hvordan de tager positive tiltag i forhold til deres barns normale udvikling – og også i hvilke ting man med fordel kan spare væk. Jeg har bloggen http://ergokarin.dk/ – og facebookgruppen ”Ergokarin – støt dit barns udvikling” https://www.facebook.com/groups/ergokarin.

Jeg arbejder under mottoet: Støt Dit Barns Udvikling – og det mener jeg, at vi gør bedst, i alle de små ting vi gør hver dag. Derfor synes jeg det er vigtigt, at vi anskaffer os de bedste ting i vores ”babypakke” – og lader det, som ikke gør noget godt for vores barn, blive i butikkerne.

Mine 5 ”must haves” til det første halve år af dit barns liv:

1.       Vikle/slynge/ergonomisk bæreredskabchristian-i-slynge
  2.       Slyngevugge
  3.       Svøb
  4.       Wingbo-gynge
  5.       Sækkestol

1.   Vikle/slynge/ergonomisk bæreredskab:
Jeg har optaget et lille foredrag, hvor jeg fortæller om viklens ergonomiske fordele og ulemper. Når du har set den video, ved du præcis, hvorfor du skal bruge vikle, set med ergoterapeutiske øjne.
Du kan få en lækker vikle for prisen på den skråstol, jeg vil anbefale dig at spare væk:-)

[media url=”http://www.youtube.com/watch?v=yUethb3xUKo” width=”650″ height=”430″]

2.   Slyngevugge

Slyngevuggen er genial – som i virkelig genial! Den svøber barnet og efterligner de bevægelser barnet husker fra maven. De mindste bevægelser fra barnet sætter slyngevuggen i bevægelse. Faktisk er der firmaer, der giver søvngaranti på deres slyngevugger:-)
Udover at virke beroligende på barnet, så stimulerer slyngevuggens bevægelser dit barns vestibulæresans, det vil bl.a. sige balancen. Det er rigtig sundt.
Hvis du har været sengeliggende under graviditeten fx pga bækkenløsning eller kvalme er dette ekstra væsentligt, da barnets vestibulæresans så er blevet understimuleret før fødslen.

3.   Svøb

Heldigvis er det kommet på mode igen at svøbe sit barn. Det har i en årerække været set på som noget gammeldags noget, hvilket er super ærgerligt, for det er et rigtig godt redskab til at give børn ro.
Inde i maven er der ikke særlig meget plads. Når barnet så bliver født, er der uendelig meget plads – det kan nogle børn godt reagerer på. Deres sanser og kropsfornemmelse er ikke udviklede endnu, og man kan lidt populært godt sige, at babyerne ikke ved ”hvor de selv og deres krop ender”. Den følelse kan være meget ubehagelig.
Løsningen er at svøbe sit barn. Det kan man gøre med et tæppe eller en stor stofble – eller et færdigsyet svøb med velcrolukning. Det kan også være løsningen, hvis barnet er meget uroligt, græder meget eller ikke kan sove.

Jeg fik nogle lækre færdigsyede svøb fra USA som hed ”swaddleme” – (swaddle er det amerikanske ord for at svøbe).

4.   Wingbo-gynge

De wingbofleste mødre ved godt, at deres børn har godt af at ligge mest muligt på maven i de vågne timer. Rigtig mange mødre synes, det er rigtig svært, og en del af dem har meget dårlig samvittighed over det. Især hvis deres børn får flade/skæve kranier som følge af at ligge på ryggen.
Wingbo-gyngen er et rigtig godt produkt til at få børn til at kunne lide at ligge på maven – men først fra de kan holde hovedet selv (typisk kan man tage den i brug når barnet er et par måneder).
At kunne ligge på maven, smile og få stimuleret sin vestibulærsans på engang, det er jo et sandt kinderæg:-)

5.     kkestol

Sækkestolen bliver min sidste ”must have” i denne omgang.
Sækkestolen skal tænkes som et alternativ til forskellige stole, der har til formål at hjælpe en baby til at sidde op, før barnet kan sidde selv. Det er nemlig RIGTIG RIGTIG RIGTIG dårligt for barnets udvikling at blive hjulpet til at sidde, før det kan selv.
Sækkestolen er et super godt alternativ til fx skråstol, newborn set, bumbo og andre stole. Sækkestolen svøber barnet, fordeler trykket under hele barnet (altså også baghovedet) så der ikke kommer uhensigtsmæssig belastning på kroppen – samtidig med at man kan skabe en let skrå liggestilling, så barnet kan følge lidt mere med.
Det er dog vigtigt at huske, at dette er et alternativ til nogle dårligere produkter – det bliver aldrig sundt at have barnet til at ligge på rygge i de vågne timer, heller ikke i sækkestolen:-)

Vil du vide mere? Ergokarin portræt

Hvis du skulle have spørgsmål til mig, så er der rig mulighed for at stille dem i min facebookgruppe https://www.facebook.com/groups/ergokarin og det ville glæde mig at få en dialog med dig derinde:-)

Jeg har skrevet en lille pjece om barnets udvikling, der hedder ”Kom godt i gang med at bruge kroppen”. Den indeholder blandt andet uddybning af ting, jeg har berørt i denne blog, og svarer på ”Hvorfor er det bedst at lære at kravle, før man kan sidde selv?” – Den får du ganske gratis via dette link http://eepurl.com/DBYXD