Når vi holder slyngecaféer eller bare snakker med nybagte slyngemødre, så er et af de helt store spørgsmål: ”Hvad er frøstilling egentlig?” eller faktisk mere korrekt: ”Må fødderne godt være udenfor bæredimsen, for så er det da ikke frøstilling?”

Og til det må vi så svare at frøstilling intet har at gøre med om fødderne er inde eller ude af bæredimsen. Det er simpelthen en betegnelse for den spredte-hugposition som benene indtager. På engelsk (eller for dem der dyrker fitness) kaldes det spread-squat position.

ALTSÅ: Spredte ben hvor knæene er over numsehøjde.

Forestil dig en frø der sidder ned.

Det er også den position spædbørn helt naturligt indtager når de ligger på ryggen eller bliver løftet op. Ja de gør det faktisk også hvis de ligger på maven. Så snart et spædbarn mister kontakten med underlaget trækker det benene op på den måde.Der er lavet studier, der viser hvad den bedste benstilling er for benene. Her bliver de sammenlignet med hvordan et barn sidder i frøstilling på hoften.

Spredt position / abduktionsvinkel Hugposition / adduktionsvinkel
I hoftebæringsstilling 45 grader i gennemsnit 90 til 120 grader
Målinger foretaget med anatomiske specimens fra nyfødte – (Büschelberger) 40 grader Større end 100 grader
Medicinske retningslinier ved hoftedysplasi 30 – 45 grader 90 – 110 grader