Så er det blevet tid til vores overtøjsguide til efteråret og vinteren

Personligt har jeg faktisk ikke gjort det så meget i bæreovertøj, for jeg har altid haft mine børn udenpå mit overtøj. Men de er også forårsbørn, så når det blev rigtigt koldt, var de så store, at det for os var mest praktisk, at de bare havde deres eget overtøj på og sad udenpå min jakke.

MEN har man nu et sensommer/efterårsbarn er det rigtigt godt at tænke lidt mere over, hvad man giver børnene på og om de skal sidde indenfor eller udenfor jakken.

Overvej følgende inden du klæder dig og din baby på:

• Er dit barn typisk varmt eller har hun tendens til at fryse?
  • Hvor lang tid skal I være ude?
  • Hvor meget skal du selv gå, så du bliver varm og skal kunne ånde i tøjet?
  • Blæser det, så I skal have vindtæt tøj på?
  • Hvilken slynge vil du bruge? – Fx er der stor forskel på en tyk og vamset uldvikle, eller en tynd sommervikle.

En af de bedste måder hvorpå du kan tjekke, om dit barn har det for varmt, er ved at mærke efter i nakken. Er barnet meget varmt og svedigt, så er det af med noget tøj.

Når det bare er lidt koldt:20131006_133408

• Børnene udenfor jakken, men så har de fx en ulddragt eller fleecedragt på.
  • Benvarmere på benene, så de ikke bliver kolde på det stykke hvor bukserne er gledet op til knæet.
  • Hue
  • Slyngecover enten i uld/fleece eller vind og vandtæt
  • Termofutter
  • Bæreponcho
  • Bærejakke uden fór, det kan fx være den her fra mamaslife.dk eller denne fra Didymos.

Når det er vinter:

• Børnene udenfor jakken, men med flyverdragt på.
  • Børnene inden i din egen jakke, det kan enten være en bærejakke eller du kan låne din mands skijakke.
  • Slyngecover
  • Hue

1471844_678046245569639_67223491_n

Noget af det vigtigste at tænke på om vinteren, er at overtøjet er vindtæt. Det gælder både hvis baby sidder udenpå din jakke, men også hvis du har en bærejakke/skijakke på.

Hvis du vælger at købe et slyngecover i uld eller fleece, fx dette fra Didymos, eller dette fra tidsel.dk. De passer til alle typer bæredimser. Det gør de vind- og vandtætte også, fx dette fra MaM.

Hvis du har en ErgoBaby bæresele er der lavet slyngecovers der passer specifikt til dem. Du kan købe dem hos livrig.dk eller hos koalabarn.dk.

Det er også muligt at købe et mellemstykke, der kan lynes ind i fronten på din egen jakke, så den kan bruges som bærejakke. På den måde kan du have dit barn indenfor din jakke. Det kræver dog at din lynlås i jakken og på mellemstykket passer sammen.

Det var vores bud på påklædningen her til efteråret og vinteren, vi håber du kan bruge det.