Hvis det er svært for dig at få din ringslynge til at fungere – så gør du det formentligt ikke rigtigt!

Så enkelt er det faktisk.

I sidste uge var jeg i Aarhus og holdt oplæg om bæreredskaber to dage i træk. Begge dage havde stort set alle deltagere haft et uheldigt møde med en ringslynge. De havde arvet eller købt en ringslynge – men kunne ikke rigtig få den til at fungere, selvom flere af dem havde fået indtryk af, at netop ringslyngen var lige til. Sagen er den, at det er den faktisk også. Hvis du gør det rigtigt!

Her er fire gode råd til dig, der gerne selv vil i gang med at bære i ringslynge:

1. Sørg for, at tråde ringslyngen (altså der, hvor du putter stoffet gennem ringene), så stoffet ikke er foldet hen over hinanden ved ringene, så bliver det tæt på umuligt at stramme den til slut, da ringene ofte vil låse, hvis ikke stoffet er fordelt jævnt i ringene.

2. Sørg for, at du allerede på forhånd har “lommen” (altså der hvor baby skal sidde) forholdsvist lille, så du ikke skal stramme så meget til sidst (det er tit der, det går galt, og ringene ender med at sidde nede ved babys ryg). Det vil sige begynd så tæt på resultatet som muligt.

3. Placer dit barn i oprejst frøstilling og sørg for at 1/3 af stoffet støtter baby numse og ben (fra knæhase til knæhaserne), 1/3 støtter ryggen og den sidste 1/3 af stoffet støtter nakken.

4. Stram stoffet omkring dit barn så meget, at han eller hun er helt suret fast til dig.

Husk altid at tjekke sikkerhed og ergonomi, når du er færdig med at sætte dit barn i bæreredskabet: SlyngeSkolens BæreTjek

Hvad er din største udfordring, når du prøver ringslyngen? Skriv det meget gerne herunder.

Vil du gerne lære at bruge din ringslynge trin-for-trin? Så meld dig ind i vores KLUB Tæt på Hjertet ♥, hvor vi guider dig til sikker babybæring.