Det er virkeligt rart at slynge sin baby (og tumling/junior for den sags skyld!), da det skaber en utrolig tryghed.

Det, der er knapt så rart, er, hvis baby gylper i bæreredskabet.

Ja, det kan være en snasket “fornøjelse”!

Det kan også blive ret varmt at slynge sin baby – især hvis hun lige nupper en lur på et par timer eller tre (hvilket jo er skønt i sig selv!).

Med dette TirsdagsTip kan du undgå sved og gylp ned af din mave.

Når du slynger indedøre eller om sommeren, så oplever du måske som rigtig mange andre slyngeforældre, at det hurtigt kan blive meget varmt for både dig og dit barn.

Når du skal tjekke, om dit barn har en tilpas temperatut, er den nemmeste måde at mærke hende i nakken. Hvis hun er meget varm og svedig her, så har hun det for varmt.

Sådan holder du temperaturen nede

Klæd dit barn af, så det eventuelt kun har en ble (og måske en body) på og eventuelt et par sokker. Generelt er det en god idé at bruge flere lag tøj på baby og dig selv, når du slynger, så du kan tage tøjet af og på i forhold til, hvor varmt/koldt det er, der hvor du slynger. Det kan være en god idé at bruge uld, da det holder dit barn varmt, men ikke så nemt bliver svedigt.

Du kan også nøjes med at have højest ét lag tøj på. En cardigan, du kan tage af og på, når du har slyngen på, er genial til at sænke og øge temperaturen hos dig og dit barn – du virker som en termostat for dit barn.

Hvis du bærer i strækvikle, kan du nøjes med kun at bruge de to inderste lag (krydset), hvis du ikke laver de store fysiske udfoldelser, og holder godt øje med at baby fortsat sidder ergonomisk korrekt, og at strælviklen er godt stram. Ellers kan det også være en mulighed at skifte til et andet bæreredskab, hvor der er færre lag stof rundt om baby.

Undgå sved og gylp ned af maven

Læg en stofble mellem dig og baby, der hvor I er hud mod hud, så slipper du for gylp ned ad maven, og den suger sveden. Det er også en super løsning, hvis dit barn falder i søvn og skal sove hele luren i slyngen. På den måde bliver I ikke helt våde og klistret af sved.