SlyngeSkolen har interviewet Jane Blaabjerg Frandsen

Hvad har det betydet for dig at være med på workshops med SlyngeSkolen?

Jeg er blevet helt tryg ved at bruge fastvikle. Det er et uundværligt værktøj, som jeg benytter mig af hver eneste dag i mange forskellige dagligdagssituationer. Og jeg er ikke bange for at rejse og ellers begive mig ud i verden med min baby, for jeg ved, at bare jeg har viklen med, kan vi klare enhver situation.

Jane med sin søn Benjamin, da han er 2 måneder gammel!

I hvilke situationer bruger du slynger/bæresele?

Vi bor på 2. sal uden elevator midt i Aalborg centrum, hvilket ikke er særlig barnevognsvenligt. Jeg bruger bæredimser hver eneste dag – blandt andet når vi går tur med vores hund, handler ind og ellers har ærinder udendørs.

Og den er helt uundværlig indendørs, når Benjamin begynder at være træt, har brug for at være tæt på og vil sidde på armen. Jeg kan stadig lave mad, vaske op, ordne vasketøj og vande blomster, mens han sidder på hoften, og det bliver derfor til noget, vi gør sammen og lidt mindre en sur pligt.

Bæresele eller vikle er desuden fuldstændig obligatorisk på rejser! Vi har været både i Spanien og Frankrig i år for at besøge venner og deltage i bryllup – de er super nemme at have med og giver total frihed til at bevæge os rundt i både by, natur og med offentlige transportmidler. I særdeleshed på flyrejser, hvor der sker en masse omkring os undervejs – der er søvngaranti, hvis han kommer ind på mavsen af mor 🙂

Her er et foto af min kæreste Thomas med Benjamin i bæreselen på vores rejse til Sydfrankrig. Vi står på toppen af en vandrende klit, der er mindst 10 gange så stor som Rubjerg Knude. Det er et godt eksempel på at en bæredims giver frihed og mobilitet, fortæller Jane Blaabjerg Frandsen.

Hvad tror du, det har betydet for dig og Benjamin, at du bruger slynger/bæresele?

Det har betydet en større frihed i de daglige gøremål. Jeg har kunne være sammen med min søn, samtidig med at husholdningsmæssige opgaver er blevet løst. Der har været langt mindre gråd (han græder meget sjældent og langt fra hver dag), og vi har kunnet dele oplevelser med hinanden på gåture meget mere nært, end hvis han har sidder i barnevognen. Vi kan se hinanden dybt i øjnene, tale sammen, sammen føle på blade, træer og andre ting på vores vej, når vi går tur, og jeg kan nemt give ham et kys på panden.

Den dårlig samvittighed over at lave daglige gøremål, mens mit barn har brug for mig, har været ikke-eksisterende, for vi gør det sammen og taler om det imens. Og jeg er sikker på, at han altid er tryg og rolig, hvor end vi befinder os – bliver omgivelserne lidt for meget for ham, kan han lægge ansigtet ind til mit bryst eller min skulder.

Og en anden bonus er, at min kæreste også bruger bæreselen med stor glæde (mere end med slyngen, måske fordi den er mindre feminin), og bliver Benjamin passet af mormor eller moster er den også altid ved hånden.

Jane oplever, at bæreredskaberne giver hende frihed, mobilitet og ikke-eksisterende dårlig samvittighed og ikke mindst giver det hendes søn god søvn, mindre gråd, tryghed og ro!

Hvis du også kunne tænke dig at få alle fordelene ved at bære dit barn ligesom Jane, så bliv en del af SlyngeSkolen ONLINE. Her lærer du konkrete, nemme teknikker, der trin-for-trin gør dig i stand til at bære dit barn sikkert og trygt i strækvikle, fastvikle, ringslynge og bæresele/mei tai.