Det kan være svært for en nybegynder at træde ind i en verden af garvede babybærere.

Der er en masse forkortelser og ord, der florerer på de forskellige sociale medier som for udeforstående er helt sort snak. Vi har derfor forsøgt at samle en del af de venninger du vil kunne støde på i den sammenhæng.

• Basisstørrelse – basesize: Den størrelse fastviklevikle du skal bruger til at binde en front wrap cross carry (fwcc) eller en doubble hammock (dh).
  • Hos langt de fleste er det en str. 6 som er 4,7 m lang.
  • RS: Ringslynge
  • SV: Strækvikle
  • FV: Fastvikle
  • MT: Mei tai
  • VT: Vikletai
  • POD: Podagi asiatisk bæreredskab som mest af alt minder om en forvokset hagesmæk.
  • ONBU: Onhubumi asiatisk bæreredskab som minder meget om en mei tai, men har ringe i stedet for mavebæltet. Fåes også i en sele-udgave.
  • SSC: Soft Structured Carrier – bæresele
  • FWCC: Front wrap cross carry
  • FCC: Front cross carry
  • BWCC: Back wrap cross carry
  • DH: Doubble hammock (rygbinding)
  • SHBC: Secure High back carry (rygbinding)
  • Gsm: gram pr kvadratmeter. Trådvægt. Det siger noget om tykkelsen og styrken i viklestoffet. Jo højere gsm desto kraftigere stof.
  • ISO: In search of – jeg leder efter
  • DISO: Desperately in search of – jeg leder desperat efter
  • MMAO: Make me an offer – kom med et bud
  • MMARO: Make me a reasonable offer – kom med et rimeligt bud
  • FSO: For sale only – kun til salg
  • FTO: For trade only – kun som bytter
  • FSOT: For sale or trade – til salg eller som bytter
  • Boomerang: Et bæreredskab man har solgt og man så senere køber igen. En ægte boomerang er præcis den samme, men det kan også bare være en magen til. Evt i en anden str.
  • Cush: Puttefaktor, hvor blød og putteagtig viklen er.
  • Bounce: Hvor meget viklen giver sig i brug.
  • Kylling: At man muligvis fortryder at man har sat bæredimsen til salg.
  • Sælges for det jeg har i den: At man sælger for samme pris man selv har givet inkl porto og told.
  • Skumfidus :At viklen er blød og luftig (som en skumfidus) om skuldrene
  • Unicorn : En vikle der er et unikum og derved menes der at der kun er een og den er sjældent udbudt
  • Easycare : En vikle der er er nem at vaske i maskinen og ikke kræver særlig behandling ofte  bomuld, hørhamp, seacell og repreve

Har du ting du syntes mangler på denne liste så skrive det endelig i kommentar  så vi kan lave den endnu bedre