Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at en hverdag uden slynger. Sådan har jeg det og de klienter, jeg har arbejdet med. Og sådan har millioner af kvinder det verden over. Nogle steder af verden er slynger den eneste måde hverdagen kan hænge sammen. Og ikke mindst natten. De vigtige, vigtige timer om natten. Der skal ikke mere end et par nætter til med for lidt søvn, så er det som om, at der kommer et gråt filter inde i mit hoved, der bare gør alt lidt tristere og mørkere. Og så bliver jeg en sur kone og mor. En velment eller lidt skæv kommentar bliver pludselig indgående kritik. Kender du det?

Det er ikke for sjov, at en torturmetode er at berøve folk for deres søvn. Og det er desværre helt normalt at baby vågner flere gange hver nat. Især de helt små. Men du kan gøre rigtig mange ting for at gøre det lettere alligevel. Her er en guide til, hvordan du og baby får bedre søvn, mindre gråd og mere afslapning med slynger.

Fyld op om dagen
Det er selvfølgelig helt normalt, at baby vågner om natten for at amme. Men hvis du (og/eller far) fylder din baby op med fysisk kontakt om dagen, er der større sandsynlighed for, at baby ikke vågner for at få “lidt mor” om natten. Når din baby er tæt på dig, vil det også være nemmere helt naturligt at få tanket op med modermælk i løbet af natten, så den lidt større baby kan holde sig mæt flere timer om natten.

Brug far
Fars hjerte slår også. Og hans gang skaber også vuggende bevægelser, og hans krop er også varm. Sagt på en anden måde så er slynger en fantastisk måde for far og baby at komme tæt på hinanden. Babyer kan selvfølgelig altid bæres på armen. Men helt ærligt – så bliver det temmelig anstrengende i længden. Den første tid er det ofte mor, der dur bedst – blandt andet fordi det er dig, der også har maden (hvis du ammer, selvfølgelig). Udstyret med slynger får I begge to et redskab, der giver baby ro. Og hvis far kommer på banen jævnligt, er der altså god chance for, at baby hurtig vil knytte sig til far også. Og det betyder altså mere tid til dig, hvor du kan slappe af, se en film eller liste ud en tur. Som nybagt mor giver du så sindssygt meget. Det er vigtigt, at du fylder dig selv op undervejs.

Kropskontakt giver mindre gråd
Kropskontakt ER beroligende. Babyer, der bliver båret hyppigt græder MEGET mindre. Når du har fysisk kontakt med din baby bliver hormonet oxytocin udløst. Hormonet er godt for rigtig mange ting. Blandt andet hjælper det på stress, virker generelt afslappende og gør os også mere sociale. Og det er endda med til at styrke babys immunforsvar.

Slynger med indbygget mavemassage
At få et barn, der har kolik, er meget urolig eller virkelig high need er sindssygt opslidende. Jeg har været der. Og jeg troede aldrig jeg skulle blive mig selv igen. Med en slynge ved hånden kan du dels være der for dit barn, uden du behøver at være “på”. Men i en slynge (siddende oprejst – mave mod mave) får baby faktisk også blid mavemassage, der er effektivt mod maveonder. Fysisk kontakt er godt for din babys fordøjelse. Og kropskontakten er beroligende i sig selv. Heldigvis virker det ikke kun for dig – men også “far”, din mor eller svigermor.