[Gæsteindlæg af Anja Sigvard Nielsen fra Signalstærke Børn]

Nogle børn kræver mere end andre

En lille baby, der er signalstærk, kan være meget svære at trøste. Slynger kan blive din redning!

En lille baby, der er signalstærk, kan være meget svære at trøste.
Slynger kan blive din redning!

Det er altid hårdt at blive forælder. Der er mange ting i dagligdagen, som midlertidigt må sættes på standby. Nattesøvn og amning kræver store ressourcer. For slet ikke at tale om at kroppen har gennemgået en graviditet og nu skal bruge kræfter på at finde tilbage til sig selv igen.

Men der findes babyer, som kræver mere end andre. Signalstærke børn er mere grædende, urolige og utilfredse end de fleste. Nogle forældre til signalstærke børn fortæller om babyer, der vågner mellem 10 og 20 gange hver eneste nat indtil 1½ års alderen. De kan også fortælle om, hvordan disse børn vil ammes konstant og nægter at ligge i en barnevogn ét eneste øjeblik.

Umoden søvnmønster

De signalstærke børn har ofte umodne søvnmønstre, hvilket betyder at de først i en sen alder begynder at sove almindeligt. Disse børn kan ikke reguleres gennem lær-at-sove-metoder. De begynder i stedet at græde endnu mere voldsomt og bliver endnu sværere at berolige.

[Når du giver din lille baby masser af kropskontakt og bærer ham i slyngen, så har det en positiv indvirkning på din babys søvnorganinsering. Med din kropskontakt, hjerterytme og dit åndedrag hjælper du din baby med at komme bedre ind og ud af de forskellige stadier af søvn og vågenhed, hvilket kan være svært for mange små babyer, når de ligger for sig selv. Det er meget betydningsfuldt, at det lille barn kommer fra vågen tilstand til rolig søvn, og at det også har en stille opvågning. Line, SlyngeSkolen]

Særligt sensitiv

Et barn, der er signalstærk, er samtidig særligt sensitiv. Det betyder at de mindste oplevelser i løbet af dagen kan føre til utrøstelig gråd, der kan minde om kolik. Det er virkelig hårdt at opleve, at man ikke kan trøste sit barn, og mange forældre bliver meget frustrerede. Derfor er det også særligt vigtigt at vide, at barnet græder af en årsag – nemlig overstimulering eller træthed – og at det kun kan afhjælpes ved at vente stille og roligt sammen med barnet, indtil det går over. Det tager minimum tyve minutter før barnets krop registrerer dine forsøg på at trøste. Hvis du bliver urolig, så bliver dit barn det også, og det tager endnu længere tid at trøste.

Kærlighedshormonet beroliger dit barn

Man ved i dag, at der produceres beroligende hormoner, når man er tæt på hinanden. Det gælder både børn og voksne. Dette hormon hedder Oxytocin, og det kaldes også for kærlighedshormonet, og netop dette hormon hjælper kroppen til at falde til ro og stresse ned. Derfor er det godt for både mor og barn at være tæt sammen, når hverdagen er hård.

[Den intensive kropskontakt, babybæring giver, er også med til at forbygge efterfødselsreaktioner hos moderen. Line, SlyngeSkolen]

Signalstærk og slynger

At være forælder til et signalstærkt barn kræver uundgåeligt en slynge! Børnenes sensitivitet gør, at de gerne vil være tæt på (oftest) mor hele tiden.

Slyngen kan være en stor hjælp, idet den:

• kan skærme barnet mod for mange stimuli
  • sikre at mor ikke får så ondt i ryg og skuldre
  • sikre at barnet får optimal tryghed, hvilket kan give lidt bedre nattesøvn og mindre gråd

Slyngen er også rigtig god, når man ikke kan rumme mere gråd, for med barnet i slyngen kan du gå frem og tilbage med faste trin uden at skulle forsøge en masse andet. Når barnet sidder i slyngen, så VED du, at det er tæt på dig, og at du prøver at trøste, og derfor kan det nogle gange være nemmere at rumme gråden på denne måde.

Udover slyngen kan de fleste forældre til disse sensitive og viljestærke børn – altså signalstærke børn – ikke undvære en yogabold til at sidde på og vugge, mens barnet sidder i slyngen. Mange har også gavn af en slyngevugge. Disse børn har ofte brug for konstant bevægelse, fordi de har så megen uro i kroppen. Bevægelse minder dem om tiden i maven og virker derfor meget beroligende.

Når barnet nærmer sig 5-8 måneder kan det pludselig vægre sig ved slyngen, men ofte er det fordi, barnet vil kunne se mere af verdenen og have armene fri, så det kan følge mere med. De signalstærke børn er ofte meget nysgerrige og elsker at blive inddraget i alt, hvad du gør. Det er lidt af et dilemma, fordi barnet samtidig overstimuleres meget nemt. Hver forældre må lære sit eget barns grænser at kende, og forsøge at finde en balance mellem stimuli og overstimulering.

[For at barnet kan følge bedre med, er det vigtigt, at du ikke vender dit barn med fronten udad. Dit barn skal altid sidde i oprejst frøstilling med fronten ind mod dig. I stedet kan du finde en bærestilling på maven, der skærmer dit barn mindre (eventuelt skifte bæreredskab eller bærestilling), eller du kan bære det på hoften eller ryggen, hvor det vil få et meget bedre udsyn, samtidig med at det kan skærme sig fra omverdenen, hvis det får for mange indtryk. Du kan lære at slynge dit barn på maven, hoften og ryggen på SlyngeSkolens ONLINE Workshops. Vi hjælper dig godt i gang med de forskellige bæreredskaber og bærestillinger. Line, SlyngeSkolen]

Du kan læse meget mere om signalstærke børn på www.signalstærk.dk

Hilsener fra

Anja Sigvard Nielsen

Forfatter til bogen Signalstærke Børn.

PS. Læs også Sannes beretning om, hvordan hun oplevede at blive mor til sin førstefødte – som tilmed var signalstærk. Du kan læse om, hvor træt og udkørt hun var til sidst lige HER. Vi vil også meget gerne høre om dine erfaringer – du kan dele dem med os herunder i kommentarfeltet.