Da jeg i 2009 blev mor til lille bitte Aya, troede jeg at man SKULLE bære i vuggestilling indtil baby fyldte ca. 4 måneder eller kunne side op ved hjælp af en voksen. Så jeg havde virkelig øvet med alle de bedste videoer jeg kunne finde rundt omkring i cyberspace! Virkelig øvet!!! Læst og læst og ville så gerne gøre det så godt! Og brugt laaang tid på at kigge på videoer og øvet med en bamse i strækviklen oven på min store gravide mave!

Jeg drømte om at gå lange ture i skoven med mit lille barn helt tæt på hjertet. OG jeg havde ingen ønsker om at putte hende ned i en barnevogn – en hel meter fra mig!! 😉 Ja ja, hønemor ud over alle grænser, men hun skulle have den bedste start og jeg var overbevidst – og er det faktisk stadig – om at det betød nærhed! Meget nærhed – så meget som muligt.

Så da hun endelig kom ud til os, var jeg ivrig efter at få hende viklet og bære hende helt tæt på. MEN!! Det store MEN. Det virkede ikke! Det var virkelig frustrerende!! Jeg fik hende sat fint ind i vuggestilling i strækviklen, men hagen blev ved med at synke ned på brystet og hendes vejrtrækning blev hæs.

Jeg prøvede nogle gange i frøstilling – mave mod mave, og det gik rigtig fint. Men det troede jeg bare ikke at jeg måtte i mere end max 20 minutter af gangen!! Hvor skulle jeg bare have vidst hvad jeg ved i dag!

Nemlig at frøstilling mave mod mave er den bedste stilling for nyfødte. Fordi:

• Frøstilling hvor knæene er højere end numsen, ALTID er den bedste stilling. Denne stilling aktiverer barnets egne muskler til at gribe og holde fast i sin mor og følge med i hendes (eller farens) bevægelser.
  • Frøstilling er optimal for hud mod hud kontakt, som øger udskillelsen af oxytocin og hjæper barnet med at regulere sin temperatur. Du kan nemt bære dit barn kun med ble på mens du selv kun evt har en bh på under viklen.
  • Barnets hofter støttes i deres naturlige udvikling, når barnet sidder med spredte ben med knæene højere end numsen. Børn med hoftedysplasi MÅ KUN bæres i denne stilling, og noget forskning tyder på at hoftedysplasi slet ikke forekommer hvis børn bliver båret meget i frøstilling.
  • Barnets rygsøjle støttes i sin naturlige krumning, som former rygsøjlen som et C
  • Ergonomien for den der bærer er bedre ved frøstilling fordi belastningen er lige stor i begge sider af kroppen.

Når alt det er sagt, kan jeg så alligevel fortælle, at det efter mange forsøg og flere youtube-videoer, endelig lykkedes at få Aya til at ligge godt i vuggestillingen! Og jeg NØD det. Det var så skønt!  Jeg gik lange ture med hende hver dag, og bar hende i alle hendes lure i de første 3 måneder indtil hun mere og mere havde brug for ro, og langsomt lærte barnevognen at kende. Da jeg syntes hun var stor nok til at sidde mave mod mave, ved 4-6 måneders alderen, gjorde hun også det rigtig meget, og fik lure på mig helt op til 9 måneders alderen.

Hun er på ingen måde den hurtigste i sin udvikling, og er generelt en skøn og forsigtig pige. Men jeg tror IKKE at hun har taget skade af at blive båret i vuggestilling.

Så det jeg egentlig gerne vil sige er, hvis du har brugt vuggestilling, så ro på! De færreste tager direkte skade af det! Og dit barn er stadig blevet boostet med oxytocin og har fået stimuleret den vestibulære sans og følesansen.

Men med alt hvad jeg ved nu, vil jeg til hver en tid anbefale enhver at bruge frøstilling til alle aldre!

Hvilket også er det eneste jeg har båret vores andet barn, Loui i – for med ham nåede jeg at møde Slyngeskolen mens jeg ventede ham. Mere om det i næste blogindlæg, hvor jeg fortæller om hvordan jeg lærte at slynge ham på ryggen mens han var spæd.

God fornøjelse med slyngeriet!

Kærlig hilsen Gunilde.