Guide til vinterovertøj 2013

Et af de spørgsmål, vi oftest får, er: Hvad med overtøj? Hvor meget tøj skal baby have på – og findes der overtøj, vi kan have ud over os (der ikke ligner noget, der er købt i Friluftliv)?

Derfor har jeg lavet denne guide til dig, hvor du får
indblik i:

• Hvordan du finder ud af, om baby har den rette temperatur
  • Hvordan du klæder dig selv og (slynge)baby rigtigt på efter årstiden
  • Hvilke overtøjs-muligheder, der er pt (der passer til dit budget)
  • Og så får du 10 procent rabat på overtøj hos Mama’s LIFE når du er kunde hos SlyngeSkolen.

Mærk efter hvor varmt din baby har det!

Bedste pejlemærke er at tage et par fingre og mærke efter, hvor varm baby er i nakken. Hvis hun sveder, skal hun have noget tøj af.

Det hjælper også, når du tager tøj af. Og hvis hun har det koldt, er det på med noget mere tøj.

Strømper og især hue er gode til at holde på varmen. En stor del af varmen hos en baby “forsvinder” nemlig ud gennem babys hovedbund. Sagen er den at der bare er forskel på, hvor varme babyer er og hvor godt de
holder på varmen.

Vær opmærksom på at de helt små har svært ved at holde på varmen og sagtens kan blive kolde på ryggen, selvom hun er varm mod din mave.

Udenpå eller indenunder?

Det er i langt hen af vejen en smagssag, om du smider baby i overtøj, og så placerer hende uden på dit overtøj i en “bæredims”. Undtagen med en nyfødt, hvor du som udgangspunkt skal sørge for, at der er så lidt tøj som overhovedet muligt mellem jer. På den måde sikrer du dig, at baby er varm nok og kan holde varmen.

Men derudover synes jeg personligt, at det er super praktisk at have overtøj, hvor både mor og baby kan være indeni.

Hvis baby falder i søvn, behøver du ikke bekymre dig om, om baby får det for varmt med overtøj på indenfor – og du er fri for at komme til at vække din baby, hvis du forsøger at tage overtøjet af hende.

Når de bliver så store, at de gerne vil kravle rundt og gå selv, er det omvendt praktisk, at du ikke skal hive overtøjet af jer og så give dit barn noget andet tøj på.

Spejder eller hippie?

Som du måske allerede har opdaget, så er ‘high fashion’ ikke kodeordet, når det kommer til slyngeovertøj.

Det er som om, at producenterne taler til dem, der er meget praktiske eller meget flippede. Men der er alligevel nogle gode muligheder.

Tænk over, om du har brug for at bruge dit overtøj både, når du bærer baby på maven og ryggen.

Her får du nogle af mulighederne delt op i tre budgetter.

Overvej følgende inden du klæder jer på:

Er dit barn typisk varmt eller har hun tendens til at fryse?

Hvor lang tid skal I være ude?

Hvor meget skal du selv gå, så du bliver varm og skal kunne ånde i tøjet?

Blæser det, så I skal have vindtæt tøj på?

Hvilken slynge vil du bruge? – Fx er der stor forskel på en tyk og vamset uldvikle, eller en tynd sommervikle.

Den Gratis løsning

Du kan selvfølgelig altid bruge en slå om cardigan eller et stort sjal til at vikle rundt om jer begge to – og evt. en stor regnjakke uden over jer. Eller du kan måske låne din mands jakke, eller finde en billig stor jakke på genbrug.

Slyngecover (fra 125 kroner)

Alternativt kan du købe et slyngecover.

Dem kan du lige nu finde på tilbud helt ned til 125 kroner.
Se for eksempel det her:

Tidsel Slyngecover

Du finder flere af slagsen ved at klikke her

Flere andre forhandlere sælger også slyngecovers som typisk koster lidt mere.

Eller du kan købe en slyngevest. Der er næsten samme princip som med et cover, bortset fra at det er en vest du kan have på under dit eget overtøj.

Zip on – zip in (fra 199 kroner)

Der findes flere variationer af en ”zip in”. Et mellemstykke du lyner ind i din egen jakke.

Denne fra Mama’s LIFE har jeg selv haft og været virkelig glad for – efter jeg fandt en jakke den passede til 😉 Jeg var uheldig og den passede ikke til min egen jakke i første omgang.

Den billige til 199 kroner fra Mama’s LIFE:

Mama-Zip-On

Du kan finde den ved at klikke her

Eller den lidt dyrere model fra cirka 260 kroner plus porto fra Canada:

Zip-in far

Fordelen ved denne, er at den kan knappes ind så den skiftevis passer til graviditet og babybæring, og desuden kan du tilkøbe et ekstra stykke lynlås så den passer perfekt til lige præcis din jakke. Se mere her

Ponchoer og bærejakker (fra 749 kroner)

Denne poncho har jeg selv haft og den er super lækker. Du skal dog overveje hvor meget det blæser. Her ude på landet hvor jeg bor, er det ofte for blæsende at bruge den.

Den koster 929 hos Mama’s LIFE:

MamaPoncho

Du kan finde den ved at klikke her

Eller se denne lækre jakke fra MaM:

MaM MotherHood Blackbird

Den koster 749 kroner og du kan finde den ved at klikke her

Det var det. Jeg håber, du er blevet klogere.

Har du selv nogle gode tips til overtøjet, så del dem endelig med os!

Og hvis du har spørgsmål, så skriv dem herunder.

Kærlige slyngelhilsner
Gunilde

PS: Anne-Louise fra Mama’s LIFE, har givet mig mulighed for at give læsere af vores nyhedsbrev 10 procent rabat på køb hos Mama’s LIFE. Du skal bare skrive rabatkoden i kommentarfeltet, så trækker hun 10 procent fra (på varer der ikke er sat ned).

Du kan se hendes udvalg af overtøj ved at klikke her.