Hej

Hvordan retter du din ryg ud, efter at have båret baby/barn i slynge/vikle/Mei Tai? Jeg synes bestemt, det er meget nemt og dejligt at bære i (for det meste) fastviklen, men kan dog ikke helt frasige mig en lidt belastet ryg. Måske er der lige et par gode øvelser, man kan lave, når man er viklet ud?

Mvh

Sidse

—–

Kære Sidse,

Tak for dit spørgsmål. Der kan være flere årsager til at ryggen bliver belastet. Men der er primært 2:

1) Ikke-optimal teknik

2) Svag ryg

Og jeg vil mene, at størstedelen kan løses ved hjælp af en en bedre bæreteknik. I min branche siger vi, at hvis det gør ondt i ryggen at bære et barn på fire-fem år (eller derunder), så er det fordi teknikken ikke er optimal. Det kan være at slynge simpelthen ikke sidder tæt nok. Hvis barnet hænger meget i slyngen, belaster det kroppen enormt meget i forhold til, hvis den sidder helt tæt. Derudover kan det også hjælpe at sætte baby højere oppe på ryggen.

Når det er sagt, betyder det selvfølgelig også noget, hvor stærk man er i ryggen. Og helt old school rygøvelser, hvor du placerer dig på maven og lofter højre arm og venstre ben samtidigt og holder dem oppe nogle sekunder, er ganske effektivt.

Kærlig hilsen

Nadia

PS: Jeg har netop fået sat datoer på de første workshops i laaaaang tid. Blandt andet også rybæring-worshop, hvor du trin for trin lærer at få dit barn op og ned fra ryggen – og binde hende fast på en sikker og støttende måde. Du kan læse mere HER.

PPS: Har du også spørgsmål, du vil have svar på. Så send mig en mail på hello@slyngeskolen.dk og skriv “brevkasse” i emnelinjen.