Jeg bli’r måske aldrig en RIGTIG slyngemor?

Der stod jeg igen foran spejlet og prøvede at proppe lillemanden ind i det der 5 meter lange stykke jersey stof, som var viklet på kryds og tværs rund om min krop. Det var ikke første forsøg, men måske sidste. Han var på ingen måde tilfreds med at være prøvebaby!

ØV, syntes ellers jeg havde gjort en del forarbejde for at få det til at lykkedes; at blive en RIGTIG overskuds slyngemor.

Mens jeg var gravid havde jeg tænkt at det da ville være mega smart med det der slynge-værk. Så kunne jeg komme rundt og få lavet nogle ting. Der var ingen jeg kendte, som havde brugt slynger, men det ville jeg. Jeg kan nemlig godt li’ ikke at være som de andre og gøre ting på min egen måde. Jeg ville ikke være ligesom de mødre jeg havde hørt om. Dem som synes de mistede sig selv ved at få et barn. Lænket til hjemmet, sofaen og fjernsynet.

Jeg ville være foran, have overskud og frie hænder.

Så jeg gik i gang med at søge information og gøre mig selv til mini-ekspert i babybæring. Samme fremgangsmåde som da vi skulle lave nyt køkken. Jeg støvsugede nettet for alt hvad jeg kunne finde på området.

Det var jo vanvittigt at skulle finde hoved og hale i bæredimser, priser og teknikker. Google, Facebook, youtube, ALT blev gennemlæst.

Det tog mig TIMER!!  Og det der var nogle udfordringer.

At finde en bæredims jeg kunne li’. Det var virkelig svært. Jeg er den sporty type som er til Nike, Reebok looket. Når jeg kiggede på slynger, syntes bare det hele så kedelig moder-jord-møder-spelt-øko-hippi- mor agtigt ud. Kunne ikke se mig selv i det. Enten var det hele regnbuefarvet eller også var det virkelig kedelige jordfarver.

For meget Fjällräven og for lidt North Face!

Prisen. Der var jo så mange ting som jeg skulle bruge penge på, når baby kom. Syntes 700-800 kr. var mega dyrt for 5 meter regnbuefarvet stof. Og jeg viste ikke hvor meget jeg kom til at bruge det.

28042011365

Et forsøg på at amme i strækviklen. Det lykkedes ikke så godt som jeg havde ønsket. Jeg kendte nemlig ikke til at frøstillingen er meget mere optimal end vuggestillingen

Havde arvet den velkendte Baby Björn, men vidste jo fra min info-søgen at den ikke var tip top ergonomisk. Hmm så hvad pokker skulle jeg vælge at kaste pengene efter? Der var jo så mange forskellige og de syntes at kunne hver deres ting. Jeg var nok mest til noget med klik-spænder. Kunne bare godt se at de ikke var ligeså alsidige, som jeg jo gerne ville have de skulle være. Den skulle være behagelig for mig, korrekt for baby og nem at bruge. Jeg kom frem til at jeg nok ville have flere forskellige bæredimser.

Teknikken var sidste udfordring. Det var her jeg brugt mindst tid og det skulle vise sig at være et rigtig dårligt træk!  Her i huset er det mig der samler Ikeamøbler, geninstallere computeren, sætter hylder op og skifter dæk på bilen. Jeg er bestemt ikke teknisk analfabet, snarere en Handy Woman. Jeg havde da også været igennem alle de videoer jeg kunne finde på Youtube men ikke sådan øvet mig LIVE. Jeg kan da bare vikle den på, når baby er der!

Tænkte hvor svært kunne det være det der slyngeri!
Jeg endte med at købe en hjemmesyet strækvikle på Trantsale. Set i bakspejlet var den ikke optimalt da den var for slap i stoffet og derfor med til at skabe flere udfordringer, når jeg skulle have den til at sidde stramt nok. Men jeg kunne overskue dens udseende og prisen var lav.

Desværre kastede jeg mig ikke ud i en fastvikle men købte en Ergobaby brugt efter 1år ca som heller ikke var optimal. Den model jeg købte var for smal i skulderne og bære stoffet var allerede for smalt til at nå fra knæhase til knæhase på min søn på 1år.

Jeg havde fået en Ringslynge forærende. Jeg prøvede at få til at funger mange gange men det gik helt galt med at stramme stoffet de rigtige steder. Det er jo ellers dem der skulle være så nemme !!!

Hvis jeg skulle have givet mig selv et råd dengang jeg var gravid så skulle det helt klart være at jeg skulle have startet med Slyngeskolen vejledning ONLINE. Med den viden jeg har fået via slyngeskolen online er jeg i dag meget bedre i stand til at afgøre hvad der passer til mit behov og hvordan jeg får det til at funger.

Jeg ville have haft styr på

• Bærestillinger og begrænsninger. Der var ikke noget hjælp at hente her hos sundhedsplejersken selvom hun gjorde sit bedste. Hun havde bare ikke den viden.
  • Hvordan jeg skulle få det til at funger hver gang trin for trin.
  • ikke brugt irriterende penge på bæredimser jeg ikke havde det optimalt med
  • kunne give min dreng den hud mod hud kontakt som ville have gavnet ham
  • fået hænderne fri til at få overskud og frihed til mig selv

Kærlig hilsen Linda

(som nu ER en rigtig overskuds slynge, bæresele på min egen måde mor )

Hvis du vil undgå at stå i den samme situation som mig kan du booke en 1:1 vejledning eller tilmelde dig Slyngeskolen vejledning ONLINE  og lære alle teknikkerne hjemmefra.