Når jeg holder slyngecafé-arrangementer er et af de spørgsmål, der oftest dukker op: Kan baby vende udad i den der slynge (det sker ved stort set alle slynger og bæreseler, jeg viser frem). Og svaret er: Altså i princippet ja … MEN! (Og så kommer forklaringen på hvorfor jeg anbefaler, at du lader være – og hvad du så gør i stedet for.

1. Når din baby vender udad, er din baby afskåret fra at se dit ansigt. Det er især problematisk de første seks måneder, hvor det faktisk er afgørende for optimal neurologisk udvikling af din babys hjerne, at hun kan se dit ansigt og dine ansigtsudtryk. Du kan læse mere om forskningen bag her.

2. Din baby (også når hun er mere end seks måneder) har brug for at se dit ansigt, når hun oplever tvetydige situationer. Det er trygt for hende, at hun kan se, om det hun oplever, nu er ok  – eller ikke er. Forskning viser, at babyer bruger deres mor og fars (eller hvem, der nu tager sig af dem) ansigtsudtryk til at regulere deres følelser og handlinger. Din baby oplever og får erfaringer gennem dig: Hvad der er sjovt, godt, dejligt, skræmmende, træls og meget mere.

3. Det er ikke optimalt for din babys ryg og hofter. Din baby er født med krum ryg og hofteskåle, der peger let fremad. Helt naturligt trækker de helt små babyer benene op, når man løfter dem. Rent fysiologisk er det den position, frøstillingen, som man skal støtte, når man bruger en slynge eller bæresele. Det vil sige, at baby skal have knæene højere end numsen, ryggen skal være krum (den bliver mindre og mindre krum – når de kan gå, har rygsøjlen stort set “foldet sig ud”). Det er også den position, som børn med hofteskred bliver “tvunget” i med gips  simpelthen fordi det støtter en optimal udvikling af babys hofter. Hvis din baby peger frem, er det umuligt at give hende den optimale støtte. Jeg har lavet en video, hvor jeg fortæller og viser, hvordan baby får den optimale støtte – uanset slyngetype. Du kan se den her.

Men hvad så? Min baby er tre måneder og VIL bare se mere af verden!
Så er det op på ryggen eller hoften. Begge steder kan din baby se mere af verden – men du kan stadigvæk få øjenkontakt med din baby. Og hun kan gemme sig væk, hvis indtrykkene bliver for voldsomme. Og de små kan godt tåle begge dele – så længe at de får den optimale støtte. Du kan se her, hvad du skal være opmærksom, når du bærer dit barn i en slynge eller bæresele.

Du kan lære det hele på SlyngeSkolen ONLINE – KLUB Tæt på Hjertet