Sidste år gik jeg pludselig i fødsel 6 uger før termin! Det kom helt bag på mig. Det er de andre, der føder før tid – ikke mig. Selvom jeg læste i forskellige graviditetsbøger, hoppede jeg af en eller anden grund altid over det kapitel, der handler om for tidligt fødte børn. Jeg skulle ikke bruge det til noget – troede jeg ikke.

Der sad jeg på neonatalafdelingen med min lille datter på mit bryst. Men jeg viste alligevel godt, hvad jeg skulle gøre. Jeg skulle følge mit hjerte! Selvfølgelig fløj der en masse spørgsmål, tanker og bekymringer gennem mit hoved. Men jeg kunne helt tydeligt mærke, hvad der var det rigtige. Hun skulle være tæt på hele tiden!

Alt den hud-mod-hud-kontakt vi overhovedet kunne give hende. Det var derfor også meget frustrerende, når jeg måtte forlade hende for at spise og sove. Jeg sad (næsten) uafbrudt i en lænestol i 6 dage – av min ryg! Men for mig var der intet valg. Jeg ville ønske, jeg havde kendt til strækviklen dengang. Den ville have gjort det hele meget lettere. Jeg havde ikke behøvet at gå på kompromis ved at ligge min datter fra mig, når jeg skulle spise og strække ben.

Tiden i en lænestol stoppede ikke, da vi kom hjem. Men det var ikke langtidsholdbart at sidde som en stueplante og se på at verden gik videre. Vi skulle stadig have aftensmad hver dag, der faldt stadig støv, hunden fældede – også selvom jeg sad helt stille og så dårlige tv og nød min skønne datter. Strækviklen blev min redning!

Min veninde havde skrevet på Facebook, at hun havde fået en ny ”bedste ven”. Det viste sig meget hurtigt, at strækviklen også blev min nye ”bedste ven”. Min datter nærmest boede i den! Ved hjælp af Slyngeskolens stræviklevideo fandt jeg ud af, hvordan jeg skulle tæmme de 5 meter stof J Ikke nok med at jeg fik frie hænder, så kunne jeg give min datter 100 % nærvær hele tiden. Det betød en verden til forskel!

Jeg var god til at lytte til mig selv, men jeg kunne blive i tvivl, når folk sagde: ”Hun skal da lære at sove for sig selv”. Det resulterede i, at hun sov 20 minutter i stedet for 3 timer på mit bryst. Så liften blev hurtigt pakket væk igen.

I dag har vi en datter, der udvikler sig fuldstændig alderssvarende. Hun viser ingen tegn på, at hun er født for tidligt. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det er fordi, vi har slynget hende.

Der er lavet en masse forskning i forhold til præmature børn og kropskontakt. Det underbygger min følelse af, at min datter skulle være på mit brystet – HELE tiden. WHO har lavet en guide, Kangaroo mother care. De anbefaler, at præmaturbørn skal sidde i frøstilling hos sin mor eller far så meget som muligt – gerne døgnet rundt.

De 5 Vigtigste Grunde Til, At Du Skal Slynge Dit Præmatur Barn:

• Større chance for overlevelse ved hud-mod-hud-kontakt – frem for kuvøse.
  • Stabiliserer babys puls, vejrtrækning, kropstemperatur og blodsukker.
  • Øger produktionen af det gavnlige hormon oxytocin hos BÅDE mor og baby.
  • Positiv indflydelse på babys søvnmønstre og evne til at regulere stress, og det græder mindre.
  • Styrker tilknytningen og moderfølelsen og bearbejder den traumatiske oplevelse, det er at føde for tidligt.

I næste uge kan du på vores blog læse Ditte Fischers historie. Hun fortæller, hvordan slyngerne har hjulpet hendes sensitive søn, der er født 6 uger for tidligt. Slyngerne har også hjulpet hende gennem en fødselsdepression.

Kærlige hilsner Line